Wednesday, July 26, 2017

past 8 month

Aku telah berpindah kerja di UMP Holding.....tempat belajar selama 4 tahun....di Gambang Pahang.
kerja selama 8 bulan...Alhamdulillah banyak pengalaman yang dapat dari sini....sebagai M&E Koordinator...

Sini pekerja2 semua muda2....seronok dan senang nk deal dan buat kja...... selama 8 bulan kt sini byk xtvt yang buat sekali.......termasuk menjadi coach kepada budak2 ragbi ump.....sempat la improvekan sikit2 mana yang boleh....\

Tapi rezeki baru di Langkawi dpt kerja NRW engineer sama seperti di selangor sebelum ni....semoga hijrah ni Allah bagi peluang dan ruang baru untuk merubah diri ni.....

sambung nnt...2 tahun x update blog

Friday, December 18, 2015

Sabar menanti siap.....


Mungkin kita berfikir, bahwa penantian adalah hal yang membosankan, Tapi tidak bagi orang-orang yang shalih.

Nabi Ayyub 'alaihissalam, berdo'a dan bersabar dalam penantian berharap segera datang kesembuhan atas sakit yg dirasakan.

Nabi Ibrahim 'alaihissalam  dan Nabi Zakaria 'alaihissalam, bersabar dalam do'a serta ikhtiar untuk mendapat keturunan.

Dan merekapun menjadi hamba yang mendapat pujian dari Allah ar-Rahman.

Sesungguhnya didalam penantian, ada latihan kesabaran,

Didalam penantian, ada kesempatan untuk membuktikan kesungguhan,

Didalam penantian pula, Allah akan menilai sejauh mana kita ikhlas dalam menjalani kehidupan.

Untukmu yang masih bergelut dengan penantian, yakinlah semuanya pasti akan berkesudahan, takperlu ada keraguan, janji Allah bukanlah kedustaan. "Minta tolonglah kalian kepada Allah dengan sabar dan shalat"
(Q.S. al-Baqarah :45)

Allahlah yang akan menjadi penolongmu, masih ragu???

Wednesday, November 18, 2015

Surat Cinta MU


Semoga Allah mengurniakan kita keluarga yang bahagia dan sentiasa membaca KalamNya. Yang menjadi saksi di akhirat Kelak.....

Sunday, October 25, 2015

Hati....

Hati hatilah dalam kehidupan...Jgn biarkan dunia yang sementara menipu daya dan mngaburi jalan2 ke Syurga...Semoga hidup kita dikurniakan amalan baik, ilmu yang bermanfaat dan hati yang ikhlas


Jagalah hati....berikan pada yang sudi.... redha pada Allah....semoga diberikan jalan yang baik...

InshaAllah....

Saturday, October 3, 2015

Tawakal

        Bertawakalah setelah berusaha


Balik kampung raya haji lepas aku buat korban setompok lembu....harga pasaran semasa rm600 setompok.....Alhamdullah 1st time rasa dpt buat ibadah korban....

Lepas tu berhimpun la adik beradik saudara yang jauh dekat .... sebab arwah ayah dah meninggal 10 tahun lepas dan mak pun dh setahun meninggal...kami x berapa kenal sgt sepupu ayah dgn mak yang jauh... harap mana mai raya jmp dgn pakcik makcik dgn tok belah mak dgn tokwan belah ayah saja.....harap depa igt la kami yg 4 beradik ni....

Tapi biasa la soklan femes bg geng yang bujang ni.....bila nk kawin???........memandangkan anak sedara pun dh 2 orang dah......tapi aku rileks saja pakai ayat sama tahun depan...cuma kali ni dengan harapan jadi la taun depan tu..........

Alhamdulillah aku dah usaha untuk mendapat kepercayaan cik mek ni.....harap dia la teman dunia dan akhirat aku.........so tawakal saja la.....minta Allah beri petunjuk dan bagi tenang ckit..walaupun nampak tenang tapi ada sedikit jiwa kacau...haha...

apa pun kita merancang tapi perancangan Allah lebih baik...Kalau dapat jodoh pun maybe untuk separuh umur saja lg kalau ikut umur Nabi 63 tahun wafat...

Tapi kalau xdak rezeki dgn cik mek ni dah memang qada dan qadar....kena la terima..kita xtau jodoh kita Allah tentukan dgn siapa.....

Thursday, July 30, 2015

Mak


                   Hampir Setahun mak meninggalkan kami....setelah sebelas hari masuk wad di hospital Sultan Abdul Halim Sg Petani. Bermula 2 hari sebelum aidilfitri dan sampai masa mengadap Illahi pada pagi 9 Syawal.....

                   Pergi tak berganti dan kehilangan dirasai......Alhamdulillah mak pergi dalam keadaan yang baik.....Mungkin takdir Allah untuk mak masuk wad di Sg Petani walaupun dah lama sakit di KL x teruk sampailah balik kg.....Semua adik beradik, saudara mara dan sahabat sahabat sempat ziarah tengok keadaan mak........sempat untuk minta maaf dan mendoakan mak.....
                   Syukur jugak Allah beri kesempatan untuk abang jaga mak sepanjang 2 tahun di Kajang. Membuat keputusan untuk bawak mak ke KL memang adalah ketentuan Allah. Boleh jaga mak dengan adik2 lain sekali. Mak boleh main dengan cucu mak sorang tu Affan Hadif untuk ubati sikit sakit mak tu.....
                   Mak memang seorang yang cekal dialisis selama 13 tahun memang lama...tak ramai pesakit buah pinggang boleh tahan lama sampai mcm tu.... Sakit jantung dan tulang rapuh di akhir hayat dia...semua tu komplikasi dari kegagalan buah pinggang berfungsi....Tapi senyuman dan gurau senda mak tidak pernah putus dari bibir mak ketika bersama saudara dan sahabat yang lain...Memang kami anak2 kagum dengan kesabaran mak..
                  Kami redha dengan pemergian mak dan perancangan Allah lebih baik dari kami. InshaAllah doa akan kami titipkan setiap kali lepas solat atau ketika kami merindui mak...
Semoga kami menjadi anak soleh dan Allah tetapkan hati kami untuk beribadah kepada NYA.....
Kami sedar mati itu pasti dan semua akan dihisab oleh Allah di akhirat nanti. Semoga kita semua bertemu di Syurga nanti. InshaAllah.....
                  Berbaktilah kepada Ibu Bapa bagi sahabat yang masih berkesempatan untuk bersama mereka lagi.....


                    


kasih ibu membawa ke syurga kasih ayah sepanjang masa

Tuesday, July 28, 2015

Permata Yang Di Cari


Hadirnya tanpa kusedari
Menggamit kasih cinta bersemi
Hadir cinta insan padaku ini
Anugerah kurniaan Ilahi

Lembut tutur bicaranya 
Menarik hatiku untuk mendekatinya
Kesopanannya memikat di hati
Mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah
Jika dia benar untukku
Dekatkanlah hatinya dengan hatiku
Jika dia bukan milikku
Damaikanlah hatiku
Dengan ketentuan-Mu

Dialah permata yang dicari
Selama ini baru kutemui
Tapi ku tak pasti rencana Ilahi
Apakah dia kan kumiliki
Tidak sekali dinodai nafsu
Akan kubatasi dengan syariat-Mu
Jika dirinya bukan untukku
Redha hatiku dengan ketentuan-Mu

Ya Allah 
Engkaulah tempat kubergantung harapanku
Kuharap diriku sentiasa di bawah rahmat-Mu


Berdoalah agar kau bahagia.......